Rapportage Digitale Geletterdheid in het PO


In opdracht van ECP heeft DUO Onderwijsonderzoek & Advies in juni en juli 2023 de derde meting van de monitor Digitale Geletterdheid (2022-2023) in het primair onderwijs uitgevoerd. De monitor geeft een beeld van de status van digitale geletterdheid in het primair onderwijs in Nederland. Het onderzoek is uitgevoerd onder schoolleiders, leerkrachten en ICT-coördinatoren van scholen in het primair onderwijs. Ook is er onderzoek verricht onder bovenschoolse bestuurders. In totaal hebben 4.808 functionarissen uit het primair onderwijs hun medewerking aan het onderzoek verleend.

Het onderzoek kent globaal twee doelstellingen:

1. Inzicht krijgen in de stand van zaken op het gebied van digitale geletterdheid (beantwoord
door leerkrachten): een inschatting van de digitale geletterdheid van de leerlingen, de aandacht in
vakken en projecten, de ondernomen activiteiten en de aandacht voor thema’s rondom digitale
geletterdheid.

2. Inzicht krijgen in de aanwezigheid van randvoorwaarden die noodzakelijk zijn om (verder) te
kunnen werken aan de digitale geletterdheid en de (mogelijke) knelpunten hierbij (beantwoord door
alle onderzoeksgroepen). In het verlengde hiervan: welke ondersteuning is er gewenst?

Auteur

  • ECP

    ECP | Platform voor de InformatieSamenleving is een onafhankelijk en neutraal platform waar overheid, wetenschap, bedrijfsleven, onderwijs en maatschappelijke organisaties publiek-privaat samenwerken aan en kennis uitwisselen over een verantwoorde vormgeving van onze digitaliserende samenleving.

    Bekijk Berichten

Dit is een bijdrage van:

ECP

ECP | Platform voor de InformatieSamenleving is een onafhankelijk en neutraal platform waar overheid, wetenschap, bedrijfsleven, onderwijs en maatschappelijke organisaties publiek-privaat samenwerken aan en kennis uitwisselen over een verantwoorde vormgeving van onze digitaliserende samenleving.